torsdag 16 april 2009

Brasiliansk påsk

Det var visserligen en stund sedan jag skrev, men det betyder bara att jag har desto mer att skriva om.
Påsk är väl det största som hänt den senaste veckan, men det är en stor skillnad på brasiliansk och svensk påsk. I Sverige har vi påskkärringar, målar ägg, dekorerar hela huset med ris och fjädrar och äter choklad plockade ur kartongsägg. Här har de inga påskkärringar, trots att de ligger närmre påskön, inga speciella dekorationer eller något sånt. Det närmsta är i butikerna. Utanför de stora matbutikerna (Zona sul) har de satt upp stora (2m) kaniner med surfbrädor och cyklar och inne i butikerna har taket sänkts med ca 2 meter. De hänger nämligen upp sina påskägg i taket så får man plocka ner de man vill köpa. Hur hänger man upp ägg i taket undrar ni, Äggen ser nämligen ut som på bild 1. Jag har valt den bilden för att de andra blev väldigt suddiga, men ni förstår nog hur de ser ut i alla fall. Inuti finns ett tjockt chokladägg, tänk er jultomtarna man köper till jul, fast tjockare och format som ett ägg. Inuti finns olika chokladsorter. Beroende på vilket ägg man köper. Det finns hundratals...
Hur är det med mat då? Äter man lamm och ägg eller hur funkar det? Från fredagen fram till söndagen äts inget kött och på påskafton äter man en kalasmiddag. De äter traditionell Portugisisk påskmat, en torsk som bakats i ugnen tillsammans med potatis och lite andra grönsaker, väldigt god. Det är även där de enda äggen som äts under påsk finns. Det är inte bara maten som är på bild två, utan en hel del efterrätter. Vi hade köpt en chokladtårta och Ita hade gjort en creme, till detta hade vi glass, jag kan säga att jag var go´ och glad när vi var klara.
Sen är det inte mer än så, inget kyrkbesök som jag trodde (jag hade för mig att Brasilien var ett mer kyrkligt land än det är, det är nästan så att svenskar går lika ofta).

Nu har hösten kommit till Brasilien, mindre sol, mer vind och regn. Det gör att jag börjar använda långarmad tröja och jeans mer än tidigare, jag hade hoppats att få njuta mer av värme och sol, men det blir även höst här...

Jag har dragit på mig någon sjukdom, men det värsta är över, jag kommer vara kry när jag åker hem om en dryg vecka.
Har jag skrivit om det, inte helt hundra på att jag har tydliggjort det, jag kommer till Arlanda den 24e vid midnatt och kommer till göteborg dagen efter eller två dagar efter, det har jag inte bestämt än, men då är jag på svenska mark i alla fall...

Ha det bra!

Inga kommentarer: