tisdag 24 februari 2009

Blocos, Rövare, Sockertoppen och mycket mer...

Ja, då har jag äntligen fått tid att skriva lite så nu kommer en liten sammanfattning om vad som hänt de senaste dagarna.
Vi har varit på 3 blocos, filmerna är från den första, men det är ungefär såhär det ser ut... Väldigt mycket folk, många försäljare och mycket varmt. Därmed inte sagt att det inte är roligt, det är fantastiskt roligt. En del dansar, en del följer bara med strömmen (det är ett tåg som åker och folk går före/efter det).
Igår var vi hos Danny (Luizas kompis) och såg på en av de två sambodromerna. Vi var runt 15 personer där och efteråt spelade de charader (inte så lätt för mig då allt var på portugisiska).

För dig/er som ringde mig igår så var min mobil på ljudlös och jag vågar inte precis ringa ett nummer som jag inte vet vart det går när jag inte pratar portugisiska. Så ring igen eller skicka ett mail... Har mobilen med mig, med ljud på denna gången.


Idag tänkte vi, då vi ville göra nåt annat än blocos, gå till parken som vi varit i innan. Den vid botaniska där de hade grottor och liknande. Vi tänkte gå lite djupare in i Tijuca-skogen, men när vi var på väg upp i skogen blev vi tillsagda av en kvinna där att det var "rövare" där som hade tagit fem gisslan, varav tre vid den tiden hade kommit ned.
Därmed valde vi att lugnt och stilla lämna parken och bege oss mot sockertoppen för att bestiga den. Eller del ett i alla fall. Efter en uppfriskande ananasjuice satte vi oss på bussen och tio minuter senare hade vi stigit av bussen och tittade upp på vår motståndare. Det första berget är ca 300 meter högt och det lät som en baggis. Efter att ha pustat och flämtat i 35 minuter var vi uppe, vi var även 2 liter svett fattigare, eller så kändes det i alla fall.
Vi köpte varsin iskall vattenflaska och njöt av hur den genomskinliga vätskan svalkade våra halsar. Vi tog en liten paus för att se ut över Rio och för att titta på den inkommande flygplan som precis skulle landa på Santos Dumont (den nationella flygplatsen). Ska inte säga mycket om den, men det måste sägas att det är en av de fräckaste landningsbanorna jag sett. Den ligger som en ö bredvid Rio och landningsbanan börjar där ön börjar och slutar där ön slutar. Planet behövde hela banan för att stanna... Det ni...



Nu har vi precis varit och handlat lite saker inför dagens sista uppdrag, baka.
Jag har inte glömt bort att det är fettisdagen idag och det ska vi fira med, just det, semlor. Lite modifierade dock så Cassiano inte kan äta kärnor (vilket mandel är), så det en några med citron- och några med vaniljcréme inuti istället...

Just det, nu har jag fått det bekräftat, jag stannar till den 11 april. Visumet är klart sedan förra veckan och nu är även min biljett ombokad. Vi får la ses nån gång när jag kommer hem!

Ska gå och hjälpa Luiza i köket, vi hörs sen!

Inga kommentarer: