torsdag 19 februari 2009

Visum 2

Sådäraja, nu var det klart. Jag har visum till den 27e april och alla är nöjda och glada. Nästan. Tydligen behövde jag betala en avgift för det där pappret jag inte fick tillbaka (se föregående inlägg) men jag kan överklaga och få (förmodligen) pengarna tillbaka, kommer göra så. Vill inte bli av med 400 SEK bara för att de klantade sig...
Jag kan i alla fall säga att, kan ni slippa att förlänga, gör det, det tar en evinnerlig tid innan man kommer fram. Vi hade 4 nummer framför oss och det tog oss drygt 2 timmar, inte precis effektivt. En ännu starkare rekommendation är att se till så att man får tillbaka det där gula immigrationspappret, inte roligt att vara utan det, kan bli långsamt och dyrt, inte kul...

Idag var det bra väder, som de senaste dagarna och när jag kommit på bussen från flygplatsen så åkte jag till Ipanema och tog mig därifrån hem. Jag bytte om till shorts och havaianas och efter lunch åkte jag tillbaka till Ipanema. Efter att ha strövat omkring i solen i ca 20 minuter ringde telefonen, Rebecca, CISVare, var det som svarade i andra sidan. Hon och några kompisar gör en "liten" resa nu, började i mellanamerika och slutar i södra afrika. Inte avundsjuk alls... Hursomhelst, vi träffades, hon jag och en kompis till henne, vi tog varsin juice vid en juicebar (som man kan se lite varstans) och satte oss ned och pratade om allt mellan högt och lågt. Mest om deras resa och vad jag har haft för mig. Väldigt roligt att höra om alla ställen de varit på!

Och för dig Sara som undrar ifall det var några problem att komma från land till land här i sydamerika, det var det inte, se bara till att du får en stämpel när du kommer in i ett land, annars blir det jobbigt.

Jag kan också säga att denna dagen har varit ganska svensk. Har sett minst 5 grupper svenskar när jag har gått runt, har även hört 2 äldre personer prata svenska. Förut har jag kanske sett ett par svenskar någon dag och några andra några dagar senare. Jaja, så är det väl när det nalkar sig Karneval. Karnevalen startar för övrigt på lördag, så jag kanske inte kommer skriva varje dag då, lite väld trött efter allt festande.

Nu ska jag ta mig något att äta medans jag väntar på att Luiza ska komma hem. Ganska stor trafikstockning då hon inte ens hade kommit utanför universitetsområdet 45 minuter efter hon lämnade skolan. Hon brukar vara hemma 30 minuter efter bussen går...

Inga kommentarer: