måndag 16 februari 2009

Visum

Ja, idag var det då tänkt att jag och Luzia skulle åka in till gamla stan och fixa mitt visum, tänkte förlänga det... Vi möttes i Botafogo för att ta tunnelbanan till gamla stan och gå därifrån till polisen. Sagt och gjort och 30 minuter efter tåget släppt av oss var vi framme, vi var lite spända över hur det skulle gå till och allt, men vi lugnade ned oss och gick in på stationen. När vi kom fram till informationen sa de att det inte alls var där man sökte förlängning utan på flygplatsen. Något som förvånade oss väldigt mycket då vi i fredags hade ringt till polisen och frågat ifall man kunde göra det hos dem, inga problem sade de då, men idag var det tvärstopp... Så vi åt en hamburgare och väntade på bussen till flygpltsen. Efter 30 minutes väntan kom så bussen, 7 Real kostade det per person och vi hade inget val än att betala. Väl framme letade vi upp rätt plats och försökte lösa allt, men, såklart, så var vi där försent. När det gäller visum har de öppet mellan 7 och 10 på morgonen, så vi fick surt lunka därifrån. Hade vi vetat allt sedan tidigare hade vi dels åkt dit innan Luiza börjar skolan på morgonen så allt hade varit klart och dels hade Luzia kunnat åka direkt från skolan till Galeão (flygplatsen) som ligger väldigt nära hennes universitet.
Det som gjorde det värt resan kom när vi skulle gå till busshållplatsen hemåt gick vi förbi British Airways för att se ifall jag kan boka om min biljett där såg vi, förutom de tomma stolarna där personalen lyste med sin frånvaro, denna skylt. Jag vet inte ifall ni kan se den, men annars kan ni klicka på den. Det verkar vara en helt normal plansch som informerar om vad man får och inte får ta med sig in i EU, eller Storbritannien i detta fall. Det som jag hängde upp mig på var deras förakt mot potatis, man får ta med sig nästan vad som helst, men inte potatis av någon sort. Se bilden så förstår ni.
Nu är vi hemma efter en promenad från Botafogo och vi lär äta något snart...

Just det, nu har vi lämnat vintertiden och vi är nu 4 timmar bakom er Svenskar. Nu vet ni det!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Robin! Det är väldigt roligt att läsa din blogg om livet i Rio :) Och eftersom du naturligtvis vet en hel del så tänkte jag passa på att utnyttja dig lite ;P Det är nämligen så att jag och Anne (Björnstad, fd. Peterson that is)har börjar fundera på en Sydamerika-tripp framåt augusti någon gång. Så nu undrar jag; har du någon koll på hur dyrt det är att börja en sådan resa med att flyga till Rio? Och vet du nåt om hur det funkar att ta sig vidare därifrån? Är det mycket krångel med gränserna och sådär?
Om du vet nåntong som kan tänkas vara intressant så berätta jättegärna :) Annars förtsätte jag att följa din vistelse. Ha det så bra!

Kram/ Sara Byström

Anonym sa...

Tja!

Grymt att se att det finns andra svenskar som bor i Botafogo. Vart bor du? Bor själv nära Praca Corumbá, som ligger längs med Rua Sao Clemente.

Robin Holst sa...

Hej Sara!
Va roligt att du läser min blogg!
Kör på, jag tycker bara att det är kul att hjälpa till!
Jag vet inte vad som är bäst, att ta en tur resa till Rio och sen
beställa en biljett från slut destinationen eller tur och retur Rio eller någon annan stans. Det är bäst att kolla det med något bolag.
Men det kostar mellan 7 och 12 tusen att åka t&r till Rio, beror på när man åker (säsonger) och vilken tur man har, jag hade tur och hittade en för 6000, men det var nog ren tur...
Att resa vidare vet jag inget om, men jag ska träffa en som åker
sydamerika runt och ska kolla med henne och se vad hon säger, tror
inte att det är några konstigheter...
Jag återkommer med det...

Ha det bra!
Robin

Anonym sa...

Tack för hjälpen! En annan, kanske lite lättare, fråga; hur är det med vädret, när är det skönt i Brasilen och finns det någon tid på året då det är sämre att vara där? Detta måste ju Luiza veta allt om hehe. Hur länge har ni varit tillsammans nu förresten? :) Hur går det med jobbsökandet?
Ha det toppen!
Kram/ Sara

Robin Holst sa...

Hade jag haft tid hade jag svarat på din första fråga, men jag länkar till ett gammalt inlägg om det går bra. http://robinrio.blogspot.com/2009/01/robin-guidance-book-att-tnka-p-innan.html (har fler Guide-book inlägg, de börjar i januari...)
Vi har varit ihop i mer än 2 år och 7 månader. Jobbsökandet går sådär, är inte inne i en så aktiv period just nu... Men jag ska gå en portugisisk kurs snart och sen får vi se. Jag kommer förmodligen inte jobba här nere, hade hoppats på Volvo, men det verkar inte gå så bra med det...

Ha det bra!