fredag 6 februari 2009

The Rio Guide Book : Stranden

Ja, när många hör landet Brasilien, tänker de på strand. Varför det är så skall jag inte gå in på, men däremot skall jag gå in på vad man skall tänka på vad det gäller just stranden.

Först skall jag lista upp några stränder i Rio de Janeiro.

Guanabara bay
är den viken som ligger norr om "sockertoppen", det är inte tillåtet att bada där, och även om det vore det skulle nog ingen göra det. Det är mer av hamn för privatbåtar och är väldigt smutsig. Vattnet altså. Att folk går till stranden och bara sitter där händer såklart, men det blir lätt varmt, så vill man ta sig ett dopp är det att rekommendera att gå till någon annan strand.

Copacabana är en av världens mest kända stränder. Den är väldigt lång och har en otroligt antal hotell vid sin sida. Anledningen till att den är så känd är, enligt mig, förmodligen på grund av låten med samma namn, Copacabana av Barry Manilow. Ett litet faktafel i den låten dock, Copacabana ligger inte norr om Havanna. Nu vet ni det.
Själva stranden är väldigt populär och rekommenderas, förslagsvis så går du mot Copacabana fortress (fortet som ligger i slutet av Copacabana, i riktning mot havet) då det brukar vara färre människor där. Annars kan det lätt bli svårt att hitta en badplats.

Ipanema är enligt mig den bästa stranden. Bred strand så man kan välja att hålla sig på gott avstånd från vågorna eller så nära att man kan springa direkt i vattnet. Vågorna är, som på alla ställen, höga vissa dagar och lägre andra. Ipanema är även den en känd strand, ni kanske känner igen låten "Girl from Ipanema" som såklart handlar om en tjej som brukade gå till stranden Ipanema. (Posto 9 för övrigt, men mer om postos sedan).

Leblon är en förlängning av Ipanema, eller tvärtom. Det som skiljer Ipanema från Leblon är en kanal som kommer från Lagoa och går ut i havet. Till vänster (sett ut till havet) är Ipanema och till höger är Leblon.
Leblon är, som jag skrivit tidigare, den rikaste delen av Rio och därmed kostar sakerna lite mer här. Jag kommer berätta vad som kostar mer lite senare.

Dessa stränder är de som man kan ta sig till lättast i Rio. Det finns fler stränder, men då måste man ha bil eller åka buss och därmed är de inte lika populära.

Solen

Solen är såklart mycket starkare här i Rio än i Sverige. Tror du att du kan ta med dig solskyddsfaktorn från i fjol, glöm det. Jag brukar ha 20 hemma och nu efter 2 månader här har jag 20, men jag aktar mig noga för att inte bli bränd. Jag har skrivit om detta innan, så jag ska inte upprepa mig mer än jag gjort. Däremot skall jag säga att även ifall solen inte är framme, ta på dig solskydd då man blir "bränd" ändå.

Försäljning
Försäljning på stranden är något man måste räkna med i Rio. Här kommer en liten lista på vad de säger och vad det betyder att de säljetr.
Matté (uttalas maaaatje) betyder Iste. Går de runt med en "kantin" på vardera sida blandar du själv, annars köper du en färdigblandad. (tips när du blandar själv, ta 90 % iste och 10 % smak. Smaken är i en och istet är i en annan)
Camarão
(uttalas som det stavas) är räkor på en pinne. De grillas och säljs. Inte mer än så.
Agua, matté, skol... Säger försäljaren många olika ord/drycker på samma gång betyder det att de säljer vatten, iste, öl, coca cola, guaraná osv. Det vill säga, vill du ha en kall dryck är det detta du skall lyssna efter. (Agua är ett bra ord att veta, det är vatten. uttalas som det låter). Drick mycket vatten/kokosnötvatten. Viktigt.
Biscoito (låter även som det stavas) är en blandning mellan kaka och munk. De ser ut som en munk (de runda med hål i mitten) men är av en porös deg. Finns söta och salta. OBS, dessa är exklusiva för Rio. De produceras och säljs enbart här.

Det finns även de som säljer kläder, cangas (förklara nedan), hattar, smycken och så vidare, men det förstår ni nog vad det är när ni ser dem. Något att veta är att man behöver inte vara rädd för att smaka något de säljer, biscoito är paketerade och det som värms värms så mycket att då dåliga bakterierna dör, så ät på...

Diedres Samba
För er som lyssnat på Cornelis översättning "diedres samba" och tror att den handlar om en dansare, ni har fel. Det handlar en en person med ett annat yrke som man får betalt för. Dessa personer ser man ganska ofta på stränderna och man kan rätt lätt urskilja dem från "vanliga" strandbesökare. Men en sak som han sjunger om stämmer till 100 %, att "dansa" på stranden är, som mäster V. sjöng själv, "förbjudet jovisst, men hotell är så väldigt trist..."

Innan du går till stranden, ta på dig badkläderna innan, då det inte bara är att "dansa" som är förbjudet, man får även inte byta om från ex "normala kläder" till badkläder på stranden, du kan bli plockad av polisen... Inte så kul.

När du kommer till stranden är det bra att ha med sig något att ha under sig. Dvs mellan kroppen och sanden. Detta något brukar vara en tygbit. Tänk er en duk fast av tunnt material som är rektangulärt. Det kallas Canga och är skillnaden mellan en brasiliansk person och en turist. Ser man någon som har en vit handduk med sig är det garanterat en turist som tagit med sig handduken från hotellet eller liknande, vill man passa in, köp en canga. Finns att köpa längs strandpromenaden eller på stranden.
Det kan även vara skönt att ha något att ligga/sitta under. Ett parasoll. Dessa finns antingen att hyra i en små partytälten du garanterat ser när du kommer fram till stranden, eller ibland behöver du inte ens gå så långt, försäljarna kan vara över dig som gamar. Vill du inte ha så är det bara att säga nej. Såklart kan man även hyra sig en stol om man inte känner för att ligga på marken, upp till var och en.
I dessa tält kan man även köpa kokosnötvatten, det heter cocó (betona sista o:et)
Att inte lämna värdesaker på stranden/att alla går till vattnet samtidigt behöver jag väl inte säga är en dum idé?

Mat är något vi människor behöver. Även när man är på stranden. Det kan lätt bli så att när man är där känner man inte av hungern så mycket, men tänk på när du åt mat innan du gick och försök se till att du inte missar maten. Inte bra.
Antingen kan man få mat (macka eller liknande) genom "partytälten" jag berättade om tidigare, eller så går man till en restaurang. Här kan det göra ganska stor skillnad till vilken strand du går. Ipanema är där de billigaste restaurangerna finns, jämfört med Copa och Leblon. Vi brukar gå till salladsrestauranger, men det är upp till var och en.

Är du klar med din öl?
Sitter du på stranden och någon kommer och pekar på din tomburk så vill de ha den för pantens skull. Panten här nere handlar om vikt och inte antal. Har du 1 kg tomburkar får du x antal Real. Därför kan man se folk sitta och platta till burkarna så de inte tar så mycket plats.
Med tanke på att du förmodligen kommer och ser ut som en turist, ljushyad och lägger dig och vill ha sol med en gång, så kommer du få besök av små barn som pratar portugisiska och pekar på en burk. De tigger pengar helt enkelt. Jag rekommenderar dig att inte ge pengar. Dels sprids ordet att du ger pengar (dvs mer kommer till dig) och dels så är det så att det är vanligt att föräldrarna tvingar sina barn att tigga istället för att gå till skolan. Ju mer som ger pengar, desto fler kommer fortsätta med detta.

På stränderna kan du se att det finns stolpar lite var stans. Antingen ser du att det är volleyboll-planer, fotbollsmål och träningsplatser, eller så går du det inte. Men det är vad det är. Ofta är dessa planer tomma och det förvånade mig i alla fall. Jag trodde att det var kö till dessa planer, men när de inte var det trodde jag att intresset hade försvunnit. Men det är inte därför de är tomma. De flesta planerna ägs av privatpersoner eller klubbar, man måste antingen hyra dem eller spela någon annan stans. Såklart kan man spela där och springa ifall det kommer någon, men det är inte så vanligt.
Fotboll spelas däremot, eller trixas i alla fall, vid strandkanten, där vågorna går upp på stranden. Det är mer regel än undantag att det står folk där.
Racketboll (blandning mellan tennis och badminton, hård boll, hårda rackets och man slår på volley till varandra) är illegalt på stranden när det är mycket folk, dvs när man kan träffa någon, Hårda bollar och hårda slag ger stora blåmärken.

Nu tror jag inte att jag glömt något, skulle förvåna mig eftersom jag har skvit så mycket. Mycket av det ni läser är självklarheter när ni väl står där, men nu är ni förberedda i alla fall. Upptäcker ni nåt jag missat, säg till så lägger jag till...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag la märke till att nästan inga simmade. Man givk tiills vattnet täckte bröstkorgen ungefär. Frågade dig aldrig där, men är simkunnigheten dålig?
Kram mamma

Robin Holst sa...

Simmkunnigheten är bra, man brukar ta med sina barn till stranden och där lär man sig simma och allt sånt. Anledningen till att det inte är så många som simmar är för att det ofta inte är så lugna vågor och strömmarna "utanför" vågorna är ganska starka. När det är lugnt vatten simmar många. har ingen siffra, men den skulle inte vara dålig i alla fall.