fredag 13 mars 2009

Favelan Rocinha

Idag åkte jag till Rocinha, den största (eller näst största, vet inte säkert) favelan i sydamerika. Innan jag åkte hade jag tanken om turen som "nu ska vi på zoo och titta på djuren", det var ungefär så jag trodde att det skulle vara och det hela blev inte bättre av att vi blev upplockade av en Jeep. Men när vi (jag, en israelisk tjej, en engelsk kille och en svensk tjej) hade kommit till Rocinha fick vi en ny bild. Vi gick av och fick veta att vi skulle gå genom stan för att se hur det är. Vi fick även veta att en favela är mer som en stad, eller stadsdel. De har egna TV kanaler, egna tidningar, banker, affärer, kyrkor, skolor, allt man kan tänka sig. Att vara i en favela är bland de säkraste platserna man kan vara i. Att det är våldsamheter hör till de yttersta ovanligheterna och att man blir rånad händer inte. Alla tar hand om varandra i en förvånande solidaritet. Även om man inte känner varandra hälsar man på alla och det är en go´ och glad atmosfär. Jag tog bilder och filmade lite för att ni ska kunna se hur det är att gå omkring där...


5 kommentarer:

Anonym sa...

Du e för jävla cool! Häftigt, jag tänker på filmen otros barrios, (ursäkta stavningen, kommer bara ihåg hur det lät). Bra jobbat! Våga!

Robin Holst sa...

Ja, nu ligger även filmen uppe, den är ganska skakig bild, men jag går ganska snabbt på en ojämn mark, så ni får ha överseende med det...
Har inte hört talas om den filmen, det har varken Luiza eller Nanda heller, är den bra? Sevärd?

Anonym sa...

Med samma farhågor som du hade, tog vi aldrig någon tur till Favleorna när vi var där mormor och jag. Det känns ändå bra och veta att det inte är så illa som vi befarade.
Det är tydligt att man själv skall ta reda på hur det är och inte lyssna på andra. Det gjorde du rätt i även om man är orolig för att en jobbig "gå på zoo" känsla, skall infinna sig.
kram mamma

Anonym sa...

hejsan! googlade lite pa rocinha i rio, sag att du vart har och gjort en favela tour! kan halla med dig om att det kanns tryggt har faktikst, tro det eller ej men jag bor har for tillfallet i en manad hos en kompis, helt galet coolt! en helt asnnan liten varld som sagt!
have fun n take care!

Anonym sa...

njaa.. Att vara i DEN Favelan ar sakert, men den styrs ju av druglordsen. Om man gar till dom som styrs av maffian ar det andra bullar som galler! haha.