lördag 21 mars 2009

Vad händer i Sverige?

Vågar jag åka tillbaka till Sverige? Efter att ha blivit mer och mer förskräckt över den senaste månadens artiklar, brinnande bilar i rosengård, slagsmål på McDonalds i Nordstan, mord i stockholms innerstad. Det är tre av de saker som hänt, men jag ser minst tre saker varje dag som är värre än dagen innan. Har Sverige, utan min kunskap, flyttat till mellanöstern? Att allt löses med våld är inget jag känner igen mig i. När jag bodde i Göteborg såg eller hörde jag om några saker per vecka, nu hör jag om lika många saker varje dag. Vad är det som hänt? Kan någon förklara för mig?
Man säger att Rio de Janeiro är en väldigt farlig stad och jag har fått frågor ifall det är säkert att gå ut på kvällarna och liknande. Men nu funderar jag på ifall inte Sverige flyttar upp på listan över farliga länder och Göteborg högt upp på farliga städer.

Som sagt, vågar jag komma hem?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan komma hem. Det enda sättet att göra ngt åt problemet är att du kommer hem och försöker påverka.

Emil och Amanda sa...

Det är nog säkrast att stanna utomlands ;) Hade vi fått välja hade vi stannat längre.

Grattis i efterskott! Inte så lätt med internet här alla gånger...

Och tidsskillnaden gör ju sitt till också :p

Ha det gött /E&A

Anette sa...

Lyssnar du mer på nyheter nu än när du är hemma kanske? ;) Visst är P1 toppen, mitt "universitet" nu när jag jobbar hemma.

Robin Holst sa...

Jag lyssnar på 16.45 ekot 1-2 gånger per vecka och rapport lika mycket. Läser tidningar på nätet konstant, 2-3 ggr per dag. Läser GP, aftonbladet, DN, SVD, svt.se, sr.se och tt.se mest.