tisdag 3 mars 2009

Vandrarhemmet, första dagen...

Ja, nu har det snart gått ett dygn sedan jag checkade in på vandrarhemmet och jag har fått väldigt många intryck.
Igår kom jag dit vid 20-tiden och hittade en underslaf och började med att bädda den med de lakan jag fick från Bryan, killen som styr stället.
Jag hade tänkt mig att vara lite passiv i början och hålla mig för mig själv tills jag kommit in i hela vandrarhemskänslan. Men det är ju inte så kul att dra sig undan, så jag hängde med en kanadensisk tjej och en fransk kille till en irländsk pub. Där träffade vi ca 10 andra från vandrarhemmet och jag kom snabbt in i gruppen, härligt härligt. Efter en timma lämnade vi, eller blev ut slängda då puben stängde, och gick bortåt vandrarhemmet. Men kvällen var inte slut där, några ville gå till stranden, och ingen hade något emot det, så vi gick till en kiosk vid stranden och de flesta, jag hade inga pengar kvar, köpte varsin öl. Efter en stund blev vågorna för attraherande så de hoppade i vattnet, jag var inte en av dem.
När vi sedan kom hem var klockan närmare 3 och jag lade mig och hoppades att somna snabbt. Jag gick inte vinnande ur den striden. Lakanen jag hade fått kliade otriligt mycket, genom t-shirt och allt jag hade på mig och myggen gjorde inte det hela bättre. Precis innan jag somnade kände jag att jag hade bett på bägge armar, ena benet, båda fötterna och i pannan. Som tur var kliade det inte alls när jag vaknade i morse.

När jag väl vaknade i morse, på riktigt efter att ha vaknat varannan timme, gick jag direkt till duschen. Jag var svettig och äcklig och ville bara bli ren. Efter en snabbdusch i kallt vatten gick jag tillbaka till rummet för att packa iordning mina saker och för att gå ut och äta frukost. När jag lämnade vandrarhemmet undrade jag varför jag hade duschat, jag var lika svettig som när jag vaknade...

Nåväl, jag gick till zona sul, typ ICA fast med en restaurangdel. Jag hade hört att de hade billig frukost. Men såklart stängde de av frukosten när jag kom, klockan hade passerat 11 och det var försent. Jag köpte 2 liter vatten och fick efter 5 minuters räknande min växel tillbaka från en förvirrad kassörska. Jag hade nämligen betalat något som kostade 2,10 med en 100-lapp. Ungefär som att köpa en glass med en 500-lapp i sverige...

Jag gick förbi torget där hippiemarknaden är på söndagar, idag var det grönsaksmarknad, och kom fram till en juice-bar där de serverar varma mackor, pizzor och lite sånt. Min frukost bestod av en varm smörgås med ost och skinka. Det sköljdes ned med vatten från zona sul och jag gick belåten hem igen.

När jag hade kommit hem och lämnat vattnet gick jag ut på en av dagens långa promenader. Jag gick från vandrarhemmet genom hela strandpromenaden i Ipanema, upp på huvudgatan i Ipanema, tillbaka till vandrarhemmet, tog en avstickare för att köpa en blyertspenna, sudd och pennvässare så jag kan göra en ordlista i min brasilianska bok (den tar upp många ord, fast skriver inte om översättningen). Sedan gick jag tillbaka till Ipanema och gick upp mot Lagoa, gick därifrån till Luiza med en liten paus i Lagoa där jag satt och njöt av solen och att inte ha någon brådska. Ni kan se hur jag gick på kartan. Den röda tråden är gång 1 och den orangea är nr 2. Den orangea går där den röda är också, men ni förstår nog...

Nu väntar jag på att Luiza ska komma hem från universitetet då vi ska ta en fika här.

Jag lägger en länk här till ett Picasaalbum där bilderna på vandrarhemet ligger. Jag tog bilderna snabbt då folk låg och sov, så det är inte den bästa kvalitén på dem...

Inga kommentarer: