måndag 23 mars 2009

Stridigheter i Copacabana/Botafogo

Idag skulle jag, som varje måndag, gå till min portugisiska lektion, men en timme innan jag skulle gå, precis innan lunch, ringde Luiza och sa att det var skottlossning i favelan, automatvapen och helikoptrar fick jag höra, mellan Copacabana och Botafogo och eftersom jag skulle åka via Copacabana till lektionen ställde jag in. Varnade även de ansvariga på vandrarhemmet, kände att det var det minsta jag kunde göra.
Har lyssnat väldigt mycket på P3 Dokumentär via Ipoden det senaste, väldigt intressant att höra om saker som historielektionerna missat, som Kongokrisen (och Dag Hammarskjöld, hört hans namn i skolan, thats all), Bader-Meinhof-gruppen (stavningen kan vara fel), Estonia och liknande. Just nu lyssnar jag på något ganska närliggande i tid, något jag själv upplevde, fast via tv, Göteborgskravallerna...
Har ni något förslag på någon annan dokumentär eller liknande som finns i pod-version lyssnar jag gärna.

Sover över hos Luiza ikväll pga skottlossningen inte slutat än, känns bäst att vänta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

lite roligt att det var mellan den favelan du sa va lugn och polisen, killen som ager vart hostel bor precis utanfor dar polisen skot atta av drogsoldaterna, scary shit.

PeterHolst sa...

Varför har du inte skrivit något mer? Du har väl inte hamnat i klammeri med rättvisan?
Pappa