tisdag 2 december 2008

2 december

Idag var det en ganska lång dag. Efter att Luiza hade gått till sitt prov och jag hade ätit lunch försökte jag få igång mitt kontaktkort, det fungerade inte så bra, jag kunde ringa men inte skicka sms. Försökte på alla sätt jag kunde komma på och efter lång tids hjälp av Fernanda och Bia, Luizas syster och mamma, så insåg vi att jag inte hade pengar på kortet, smart...
Sen gick vi till en affär i Ipanema där Nanda (Fernanda) hade beställt sin "studentklänning", hon tar "studenten" snart. Hon skulle rätta till längden på klänningen, så jag följde med för att komma ut ur lägenheten lite och Luiza skulle möta oss där. Eftersom vi skulle stanna ute en stund smörjde jag in mig med solskydd, för senast jag var här glömde jag det och det gör jag inte om kan jag säga. Men det blev molnigt så vi tog en taxi hem. (Taxis här är mycket billigare än i Sverige, taxametern startar på ca 15 kronor och går knappast över 50. Idag kostade det ungefär 35 efter 50 minuters åktur, bilkö.
Sen åt vi middag och sen kollade vi på en film, eller början i alla fall, American Sweethearts, den gick på TV. Tyvärr har Luiza fått något sorts halsinfektion så hon fick precis antibiotika hemskickat. Det förvånade mig ganska mycket, i Sverige får man gå till apoteket under öppettider, här får man det hemskickat direkt. Hon ringde vid 22 och hade pillren vid 22.45. Tydligen är det så att ifall läkaren litar på patienten kan han bara säga vilken medicin man skall ha (ej receptbelagd såklart) och så kan man ringa apoteket och få det hemskickat. Den antibiotika som Luiza äter är sådan, ej receptbelagd...
Nu sover Luiza bredvid mig och jag lyssnar på Karlavagnen via www.sr.se samtidigt som jag skriver här...
Imorgon skall vi förmodligen gå till stranden, ifall det blir bra väder, annars skall vi till den botaniska trädgården, vi får se hur det går...

Inga kommentarer: