söndag 21 december 2008

Barra da Tijuca

Idag åkte jag med resten av familjen till Barra da Tijuca. Det är en del av Rio som ligger en bit bort. Där kan man tyvärr inte gå omkring, allt är en enda stor motorväg med avfarter hela tiden. En del av Barra kallas Miami då det ser ut som Miami i USA, höga lägenhetshus, några lägre hus och många shoppincentrum. Inte bara det, men jag kan inte förklara så mycket bättre just nu. Jag tror att vi räknade till 8 shoppingcentrum på en sträcka av 1 mil. Och de är stora. De har även mindre hus som bara är en butik, den minsta är Wal-Mart, kändis från staterna. Den är ungefär som ICA Maxi för er som varit där. Lite större. Anledningen till att vi åkte till Barra var att Luizas moster har en lägenhet där som de använder när de kommer till Rio, de bor i Bela Horizonte som ligger en bit bortanför Rio. I den lägenheten har kusinen en klänning som hon behövde till Nandas fest på måndag. Efter en stunds snurrigheter hittade vi den och vi åkte och åt mat på Cervantes, en restaurang med väldigt stora portioner, passar mig utmärkt. Därefter åkte vi till en butik, typ Mediamarkt eller något sånt, fast mycket mycket mindre. De har lite av allt och jag var ute efter en S-videokabel, tror jag berättade om det tidigare, om inte så var det för att koppla ihop Luizas dator med TVn. Jag hittade en och sen åkte vi hem. Tog några bilder från bilen, lägger upp de så ni får se hur det ser ut var vi var någonstans. Kabeln funkade bra men såklart kom det inget ljud, man måste ha en ljudkabel, så Cassiano ville göra en. Han tog fram några gamla kablar och insisterade att vi skulle försöka. Det gjorde vi och 45 minuter senare insåg vi att vi misslyckats. Föga förvånande. Imorgon kommer Cassiano köpa en sådan kabel så vi kan få det att funka.
Sen gick vi till Lagoa, lyckades med mycket möda och stort besvär komma fram genom folkmassan som trängs för att se och ta kort på den enorma julgranen. Såklart gjorde vi det med, tog kort på granen, men vi valde en mindre full plats. Sedan gick vi tillbaka och här är vi, håller på att göra oss i ordning för sängen. Det verkar bli bra väder imorgon så vi hoppas att vi kan gå till stranden, men jag förväntar mig inget...

Inga kommentarer: