söndag 7 december 2008

CISV Rio

Idag har vi först varit på "Ipanema Hippie market", en klassisk marknad som av någon anledning heter hippiemarknaden. Jag köpte en liten börs för mina pengar och en liten "ficka" för mina kort såsom kreditkort och legitimation. Vi åt typiskt nordbrasilianska "pannkakor", väldigt gott!
Efter det gick vi och åt på en snabbmatsrestaurang, men inte hamburgare eller pizza som man förväntar sig, utan sallad. Jag tog en pastasallad, valde ut 8 saker jag ville ha i, som skinka, soltorkade tomater etc. Sen snabbkokade de pasta, på typ 20 sekunder, lade till salladsblad och voilá! Väldigt gott och väldigt mättande.
Sen gick jag, Luiza, Nanda och två CISVare som vi träffade på matstället till en CISV aktivitet. CISV Rio träffas då och då, säljer tröjor, pratar, äter sötsaker och kör lite aktiviteter. Tyvärr pratade de portugisiska, men jag förstod en del de sade. De gör lite aktiviteter för de nya i JB (Junior Branch, juniorgruppen), för att de skall komma in i gruppen och för att kunna lära känna de andra. (CISV är för er som inte vet så mycket om det, en förening som startedes 1951 och som sedan dess har arbetat med fredsutbildande aktivteter, läger, möten och andra aktiviteter som gör att man lär känna andra människor och även sig själv lite bättre. Mer info finns på www.cisv.se eller www.cisv.org)

Sen åkte jag och Luiza hem medans Nanda gick med resten av JB ut och åt pizza. Luiza behövde plugga inför sina två sista prov imorgon. Nu är hon iväg och hämtar en bok som hon behöver medans jag tittar på TV...

Väder: Numera mulet, runt 22 grader celcius.

Inga kommentarer: