lördag 27 december 2008

Några dagar senare...

Senast jag skrev vad juldagen, så jag tänkte skriva lite om vad som hänt sedan dess...
På juldagens kväll gick vi unga, jag Luiza, Nanda, deras två kusiner André och Lucas och Lucas kompis, till en pizzeria, ganska god pizza, men servicen kunde varit något bättre. Vi fick beställa efter 15 minuters väntan på servitören och det tog ca 45 minuter innan vår familjepizza kom. Vi beställde då genast en till så att vi inte behövde vänta lika länge efter första pizzan, smart val. Något konstigt var det dock med vår servitör, han blev förvånad över att vi ville ha ost på pizza nummer två och att vi inte ville ha det på efterrättspizzan, en "pizza" med enbart jordgubbar och chokladsås på...
Igår åkte vi till grannstaden Vila Velha och satte oss på deras mörka sand. Sanden är malda snäckskal, så den var något mörkare än den i Rio. (se bild 1) Efter stranden åkte vi till en väldigt trevlig restaurang, mycket god mat. Därefter åkte vi hem till hotellet och tog en dusch innan vi gick med Lucas hem och spenderade kvällen där. Vi åkte en snabbis till ett shoppincetrum då Luizas faster skulle köpa de båda systrarnas julklappar i efterskott. Vi köpte med oss mat, Subway, och åkte hem till dem igen.
Idag åkte vi till Cassianos kusin för att fira hans mormors syster som fyllde år. Väldigt vackert hus i ett sorts reservat. Backen upp till huset var dock ganska brant, den var nästan så bilen inte kom upp... Ihusets trädgård har de ett litet plantage, så jag lektte fotograf där, lite bilder på bananer (små gröna, inte stora gula), Cashew (det stora är frukten och det lilla bruna under är nötterna) och Lime blir det jag lägger upp här, även en bild av reservatet, upp från huset. I den ordningen... Sedan tänkte vi åka till kloster för nunnor som ligger högst upp på ett berg, men de hade stängt för turister när vi kom, så vi åkte till ett hotell som låg ganska högt upp det med, så därifrån kommer sista bilden som är ett panorama av Vitória, vi bor ungefär i mitten av stranden, fast längre bak.
Nu får vi se vad vi gör ikväll ifall vi orkar göra något speciellt. Förmodligen inte.

Något jag märkt under min första månad, det är faktiskt en månad jag varit här nu, är att här är man mer "avslappnad" än i Sverige, dels positivt och dels negativt. Positivt såvida att man kan göra vad man vill utan att behöva tänka på hur andra reagerar, inte med allt såklart. Negativt med att man måste tvinga fram sig ibland, man flyttar inte på sig när det kommer någon med barnvagn etc.
Gällande bilar så har de liknande filsystem som i Sverige, fast bredare filer. Detta är tänkt så att bland annat ambulans ska kunna komma fram enklare, men det har blivit så att det är ytterligare en fil istället, är det tre filer i markeringen är det fyra på gatan osv. Det kommer mer observationer ju mer jag tänker på dem, men nu har ni en liten bild av det i alla fall...

Just det, det kan hända att min svenska försämras när jag är här nere, det märker jag i alla fall när jag pratar, rätta mig gärna så jag inte förvanskar det svenska språket...

1 kommentar:

Anonym sa...

åja, så dålig tror jag inte att svenskan blir så vi kommer märka det...