lördag 20 december 2008

Svensk middag

Idag var det dags för den svenska middagen, men mer om den senare.
Luiza och Nanda skulle göra i ordning sitt hår inför måndagen, Nandas "studentfest", och eftersom de skulle till Ipanema följde jag med. Jag kunde ju gå i lite butiker medans de blev ompysslade. Jag var på jakt efter en s-videokabel och en ljudkabel så vi kunde koppla in datorn till TVn då vi har filmer på datorerna här som vi inte kan bränna ut på DVD. Men jag hittade inget, var nära, men tyvärr inget positivt resultat... När Luiza och Nanda var klara hade jag gått fram och tillbaka på huvudgatan i Ipanema i 1½ timma ungefär, och det var ganska varmt, tänk er Universeum (utställningshus i Göteborg) och deras "rum" regnskogen, så varmt var det. Och är det. I alla fall så fuktigt, nästan varje dag...
Därefter köpte vi lite saker till middagen ikväll, potatis och gräslök. Cassiano köpte turkisk "sour cream" som är liknande vår gräddfil, fast något surare, så vi blandade det med det enda vi hade hemma, grädde/crème fraîche och det blev ganska likt. Jag hade tagit med Senapssill och skärgårdssill från Sverige och även knäckebröd. Det var middagen och efter fundersamma miner och förklaringar om vad det var vi skulle äta började de äta. Den som var mest orolig var nog Cassiano då han ätit surströmming och var rädd att det skulle vara samma sak, men det är det ju inte precis...
Alla gillade maten, även Luizas kusin som är här på besök till tisdag.
Efter maten var det dags för efterrätt, eller pepparkakor och glögg i alla fall. De gillade det med och nu sitter de och pratar högljutt och glatt inne i vardagsrummet. Det finns bilder på hur bordet såg ut när det var dukat, men de har jag inte än, de kommer när jag fått dem...

Vi hade tänkt att gå ut ikväll jag och Luiza, men efter denna maten är vi knômätta, så går vi ut går vi ut imorgon. Vädret verkar i alla fall vara på vår sida.

Temperatur idag: ca 28 grader och skinande sol.

2 kommentarer:

Amanda sa...

Kan man inte få se hur äckligt brun du har blivit? :)
Vad roligt att alla gillade sill och så, det smakar ju lite speciellt..

Robin Holst sa...

Jag är inte så brun än, dels för att det inte har varit så bra solarväder, antingen har det varit alldeles för stark sol eller så har solen varit gömd bakom molnen, men lite bränna har jag fått i alla fall. Bild kommer när jag är mer nöjd ;) Vi tänkte gå ut idag, men solen gömmer sig tyvärr...
Ja, jag är väldigt nöjd med att de gillade sillen, en sten har fallit från mitt bröst :P