torsdag 4 december 2008

Första gången bortanför Botafogo

Idag följde jag med Luiza till hennes universitet, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Hon hade ett prov i Biofysik. Vi tog två bussar, en som gick till Botafogo, till den bukten där man ser sockertoppen som bäst. Därifrån tog vi en till som gick till UFRJ och dess ö. Universitet ligger på en halvö väldigt nära flygplatsen, nordost om Botafogo. Hon visade hela campusområdet från bussen och sist ligger medicin, där hon pluggar.
Vi gick av och hon visade lite runt hur det ser ut inne i byggnaden, men när vi hade kommit nära hennes provsal fick vi höra att det var gängkrig i Botafogo och rykten sade att en bil hade satts på eld. Frågan var hur vi skulle komma hem och när. Gängkrig händer lite då och då, ungefär var 3e månad här, så nu har jag i alla fall varit nära det och inte bara hört om det på nyheterna.
Vi tänkte inte mer på det utan Luiza gick till sin sal och började med sitt prov och jag började gå runt i byggnaden. Det är en byggnad som har ungefär 2,5 meter till tak och 5-6 meter breda korridorer. allt är i cement så det är ganska stelt, tänk er sjukhus fast utan tavlor och dekorationer på väggarna. På grund av att det snart är jul så har de en massa försäljningsstånd inne i byggnaden, så när jag kom in där undrade jag ifall vi gått fel och gått till en marknad, men så var det inte. Efter jag hade gått runt lite i byggnaden gick jag ut och satte mig i solen och lyssnades på Luizas Ipod och njöt av solen. När jag skulle gå in igen så kom Luizas klasskompis Fernanda ut och vi började prata. Sen kom Bruno, som brukar skjutsa Luiza dit och vi tre pratade en stund till Luiza kom ut. Vi köpte påfyllning till mitt kontantkort och nu ska vi bara komma på hur man använder det :P
Jag, Luiza, Fernanda och en kompis till de åkte tillsammans med en kompis till Fernanda till Leblon och tog en juice, sen var det bara jag, Luiza och Fernanda och vi gick och tog några öl och firade att de i praktiken har fått lov. Bara två små prov kvar. Efteråt gick jag och Luiza till stranden och njöt av att vi äntligen kunde känna sand mellan våra tår. Det är därifrån bilden längst upp på min blogg kommer ifrån, killen var lite i vägen...
Sen åkte vi hem och Luiza fick hjälp av en dam att göra sina naglar fina, något som familjen, utom Cassiano, pappan, gör varje vecka.
Nu funderar vi på att gå ut med några av Luizas klasskompisar idag eller imorgon, men det lutar mer emot imorgon. Eller i helgen, vi får se hur det blir med det.

Ha det bra!

Inga kommentarer: