torsdag 25 december 2008

Julafton

Igår var det som bekant julafton. I Sverige firar man själva aftonen, den 24e, med familj och vänner, man äter mat, ganska mycket sådan, tittar slentrianmässigt på Kalle Anka klockan 15.00 trots att man kan varenda replik sedan barnsben. Sedan är det dags för presenterna, något som ibland kan ta upp emot flera timmar ifall man är många eller har ett stort berg under granen...

Men här är det lite annorlunda. Igår när vi kom till Jorge, Cassianos bror, så var det ganska tomt där, men efter hand kom det fler och fler och jag började oroa mig över hur många som skulle komma och hur lång tid själva paketöppnandet skulle ta. Men jag var lite lugnare då jag fick veta att man bara skulle dela ut en present till vardera person man hade köpt till, så alla paket delades inte ut, men mer om det senare.
Jag pratade med släktingar och lärde känna de två kusinerna från Cassianos släkt, väldigt trevliga killar. Den ena lite mer blyg än den andra, men det är förståerligt då det inte är varje dag som man pratar engelska...
Sedan var det dags för maten, massor av god mat. Cassianos syster lagade maten och hade jag inte haft lite ont i magen från början hade jag nog ätit upp allt... Sedan var det dags för presenterna, den stund jag våndats hela kvällen. Present ett och två gick på som jag är van vid, men nummer tre och framåt vällde det in paket, dvs man gv huller om buller och inte en och en.
Av Luiza fick jag en väldigt fin t-shirt, vit med ett par pilot-solglasögon på. I reflektionen av glaögonen ser man sockertoppen, en av Rios mest kända siluetter. Av Luizas familj fick jag en vit/blå randig skjorta, väldigt fin. Jag har funderat på att köpa en i ett par månader, men jag har inte kommit till skott.
Luiza fick, av mig, den stora Pippi Långstrump-boken inlindad i en Pippi-handduk. Boken var såklart på svenska så nu blir det läsa av. Fernanda fick en Chock-U-Lator, dvs en miniräknare som ser ut som en chokladkaka. Cassiano fick en t-shirt som det står Göteborg på, en tröja som han för övrigt använde idag, och Bia fick en bok som heter "Göteborg horizons", dvs en informativ bildebok över Göteborg. Jag har hört att de gillar sådana i familjen.

Under kvällen kom jag och Luiza fram till att jag nog har någon sorts allergi då jag har blivit mer och mer öm i min hud, det är än så länge bara från midjan till halsen, men ändå. Idag köpte vi någon sorts salva som skall hjälpa, hoppas den gör det. Har även köpt piller för sur mage, min mage gillar nog inte att jag dricker så mycket kaffe och läsk som jag gör...

Precis hemkommen från en familjemiddag nu, vi får se ifall vi går ut ikväll eller ifall vi stannar på rummet...

PS. Som ni förstår hittade jag ett uttag som kunde ge min dator ström, så det kan bli fler bloggar härifrån...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Saknade du julaftonen hemma i Sverige? Jansson, skinka och ris á lamalta?

Else-Britt sa...

Saknar dig här i jul.Har haft det bra i skåne före jul och i Stockholm juldagarna.På söndag kommer mamma Ove o Marianne hit på middag Snart ses vi .Kram mormor