torsdag 4 december 2008

Angående hjälp

Jag skrev tidigare att jag skulle berätta om Ita senare och nu är det dags för det.
Ita är Luizas mormors mors adopterade dotter. Hon bodde i en lite sämre ekonomiskt ställd familj och blev erbjuden att bo mestadels i Luizas familj. Hon brukade hjälpa Luizas mormor med det mesta, städa, tvätta, men mest, laga mat. När Bia och hennes systrar flyttade från Luizas mormor så behövde inte hon hjälp på samma sätt så Ita slutade med sina sysslor, men när Bia fick barn började Ita hjälpa Luizas familj. Hon gör samma sak som tidigare och hon är, som Bia säger, chefen i hemmet. Hon bor inte här men hon kommer hit varje vardag.
Hon pratar inte ett ord engelska och jag pratar inte så mycket portugisiska, än, så när jag inte lyckas förklara via spansk/portugisiska så blir det mycket kroppsspråk.

Ita är något helt annat än betald hjälp, hon gör det för hon, helt ärligt, inte tycker att de klarar sig så bra utan henne, så varje dag när hon går hem så har hon redan lagat middag, det är bara att värma.

De har också en hemhjälp, Monique, hon städar allt noga och försöker få ordning på allt. Försöker. Hittar hon något som inte borde ligga där så lägger hon det i någon låda där hon tycker att det passar. Vad jag förstår så har de Monique nu när Ita börjar komma till åren, hon är över 70, men det går inte att få henne att sluta.

Det är, som jag sagt tidigare, inte ovanligt med hemhjälp, men det tåls att upprepas. Det känns lite konstigt för mig och jag vet inte ifal jag någonsin kommer bli helt van, men det börjar bli bättre i alla fall.

Kommentera gärna ifall ni har frågor eller ifall jag inte varit klar med något. Även ifall jag inte tar upp det med en gång så kommer det, oroa er inte.

Inga kommentarer: