tisdag 23 december 2008

Studentesten

Igår var det så dags för den så omtalade studentfesten. Det är den som man klär upp sig inför och där de gamla eleverna säger hej då till sin gamla skola, på riktigt.

Jag, Luiza och Fernanda tog en taxi till platsen där de hade festen, det var i en stor gammal lokal i centrum, den äldsta delen av Rio. Väldigt vacker plats. Jag hade på mig min kostym med en grön skjorta och en grön/silvrig slips. Samma som jag hade på min studentbal för er som såg mig då. Luiza var klädd i en svart klänning med vit "krans" som gick som en rektangel från axlarna och en bit nedåt. Hon hade även gyllene smycken. Fernanda hade på sig en lång vacker orange klänning. Bilder på allt kommer när jag lagt in de i datorn. När vi kom dit var det redan lång kö för att komma in, men när de började släppa in folk gick det rätt snabbt. Man var tvungen att ha med ID handlingar för att kunna få ett armband som visade att man fick ta del av de starkare dryckerna och som tur var accepterade de mitt svenska körkort... Vi gick omkring lite grand och såg på den stora festlokalen. Den var ungefär som Göteborgs domkyrka i storlek, lite "längre" och något bredare, men nu har ni iallafall en uppfattning. Det fanns lite plockmat innan själva huvudrätten kom in. Allt var väldigt vackert, stora ståtliga pedistaler med blombuketter på, massvis med värmeljus, vilket såklart gjorde det ganska svettigt i kostym, och annat som gjorde allt väldigt vackert! Det var pasta till middag och allt vi serverades var väldigt gott! Efter maten gick vi till dansgolvet som var ungefär 50 meter bort och där folk dansat sen allt startade.
Det var trevligt att se hur unga och gamla, dvs allt mellan 15-åringar och 60-åringar hade roligt tillsammans, något man inte ofta ser i Sverige.
Det blev en sen kväll då allt började klockan 23, så jag och Luiza kom hem vid 4-tiden i morse...

Nu håller hela familjen här på att packa grejer att ta med på resan till Vitória där vi ska fira jul. jag är färdigpackad och vi ska nog åka snart.

Vet inte hur mycket jag kan skriva där nere, inte säker på att vi har så god tillgång på internet.

Om jag inte skriver innan dess, så God Jul på er alla!

Inga kommentarer: